Widzisz odpowiedzi znalezione dla zapytania: Pierwszy Urząd
Temat: Telefon komórkowy dla członka zarządu
Jedną mamy Polskę i jedno Prawo
Przykład na niespójność prawa:
1/. Wydatki związane z zasobami mieszkaniowymi poniesione przez członków Zarządu nie są opodatkowane
Interpretacje podatkowe 18.05.2007.
Sygnatura OG/005/146A/PD I/423-4/2006
Data 2006.10.12 Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach
Pytanie podatnika
Czy wypłacane członkom zarządu wspólnoty zwroty poniesionych kosztów za rozmowy telefoniczne, bilety komunikacji miejskiej stanowią dochód wolny od podatku zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. Nr 54 z 2000 r., poz. 654 ze zm.) ?
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 216, art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Wspólnoty Mieszkaniowej bez znaku z dnia 14.07.2006 r., uzupełnionego pismem bez znaku z dnia 13.09.2006 r. o interpretację w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w sprawie zaliczenia do dochodów wolnych od podatku wypłaconych członkom zarządu wspólnoty kosztów rozmów telefonicznych i biletów komunikacji miejskiej stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.
Uchwałą właścicieli nieruchomości członkowie Wspólnoty Mieszkaniowej wyrazili zgodę na zwrot zarządowi wspólnoty kosztów związanych z pełnieniem funkcji społecznych z opłat bieżących. Członkom zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej zwracane są koszty rozmów telefonicznych z prywatnych telefonów i przejazdów środkami komunikacji miejskiej związane z bieżącą działalnością Wspólnoty.
Zdaniem Strony zwrot wydatków poniesionych przez członków zarządu Wspólnoty nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów, stanowią one natomiast dochody wolne od podatku, jako wydatki związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.
Zgodnie z przepisem zawartym w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. Nr 54 z 2000 r., poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 w/w. ustawy.
Aby poniesione wydatki mogły być uznane za koszty uzyskania przychodów muszą być poniesione w celu ich uzyskania i muszą mieć bezpośredni związek z prowadzoną działalnością.
W przypadku podmiotu korzystającego ze zwolnienia od podatku zgodnie z art. 17 ust 1 cytowanej ustawy, a takim jest wspólnota mieszkaniowa, wszelkie wydatki powinny być analizowane pod kątem możliwości ich zaliczenia do wydatków przeznaczonych na działalność statutową.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 m ustawy o podatku dochodowym osób prawnych wolne od podatku są dochody wspólnot mieszkaniowych utworzonych zgodnie z odrębnymi przepisami - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz wydatkowanej na rzecz członków wspólnoty.
W związku z powyższym równowartość wydatków przeznaczonych na zwrot poniesionych przez członków wspólnoty wydatków na rozmowy telefoniczne i bilety komunikacji miejskiej jako przeznaczonych na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych stanowi dochód wolny od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
2/. Zwrot wydatków jest opodatkowany
Ostatnia aktualizacja: 2007-04-12
Autor: Łukasz Zalewski
Źródło: Gazeta Prawna
Członkom zarządu wspólnoty mieszkaniowej nie przysługuje zwolnienie podatkowe takie jak dla diet lub zwrotu kosztów.
Podatniczka została powołana do zarządu wspólnoty mieszkaniowej i sprawowała tę funkcję nieodpłatnie. Ponosiła jednak koszty związane z tą funkcją. Wspólnota przyjęła uchwałę o zwrocie tych kosztów w wysokości 900 zł. Podatniczka zwróciła się z pytaniem do naczelnika urzędu skarbowego, czy jako członek zarządu wspólnoty mieszkaniowej musi od zwróconych wydatków odprowadzić PIT. Jej zdaniem, powinna być zwolniona z podatku.
Ze stanowiskiem tym nie zgodził się naczelnik urzędu skarbowego, który powołał się na art. 9 ust. 1 ustawy o PIT i uznał, że podatniczka powinna odprowadzić podatek od przychodu.
Powołał się też na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 25 listopada 1997 r. W tej sprawie wypowiedział się również dyrektor izby skarbowej. Powołał się na art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o PIT i uzasadnił, że osobami wykonującymi czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich są m.in. posłowie, senatorowie, sędziowie trybunału i inni.
Do tej grupy nie można zaliczyć członków zarządu wspólnot mieszkaniowych, a zatem nie mogą być oni zwolnieni z zapłaty podatku.
Wypłacane kwoty należy traktować jako przychody z innych źródeł, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT.
Sprawa trafiła do WSA, który oddalił skargę. Stwierdził, że kryteria rozumienia pojęć takich jak koszty lub dieta muszą mieć charakter pojęć ustawowych. Nie wystarczy więc nazwanie dietą lub kosztami wydatków przez zleceniobiorcę lub zleceniodawcę.
Ten warunek nie został spełniony w rozpatrywanej sprawie. W art. 28 ustawy nie ma więc mowy o możliwości uzyskania diety lub zwrotu kosztów. Przyczyny te powodują, że nie może mieć tu zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o PIT. Wyrok jest nieprawomocny.
Sygn. akt III SA/Wa 3536/06 Przeglądaj wszystkie wypowiedzi z tego tematu
Temat: Stawka podatku vat - wypoczynek dzieci
Stawka podatku vat - wypoczynek dzieci
Zamawiający ogłasza przetarg nieograniczony na zorganizowanie
kolonii letnich dla dzieci i młodzieży. Na podstawie art. 35 ust. 1
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U.
z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm.) zamawiający jest
zobowiązany dokonać ustalenia wartości zamówienia nie wcześniej niż
3 miesiące przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie
zamówienia. Zgodnie z art. 32 ust. 1 ww. ustawy podstawą ustalenia
wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenia
wykonawcy, bez podatku od towarów i usług (a więc kwota netto).
Zgodnie z definicją wykonawcy zawartą w ww. ustawie do przetargu
mogą przystąpić osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą w
zakresie organizacji wypoczynku, osoby prawne (m. in. spółki z o.o. –
biura podróży, stowarzyszenia – organizacje pożytku publicznego)
oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
W literaturze można spotkać się z interpretacjami instytucji
skarbowych, które są ze sobą sprzeczne. Poniżej przedstawiam tekst
będący odzwierciedleniem powyższej tezy.
Wysokość VAT zależy od formy organizacji wypoczynku
Biura podróży mają wątpliwości, co do wysokości stawki VAT przy
usłudze organizowania wypoczynku dla dzieci i młodzieży. Niepewność
jest tym większa, że organy podatkowe nie są zgodne w kwestii
opodatkowania kolonii.
"Organizowanie wypoczynku dla dzieci i młodzieży w formie kolonii,
obozów czy zimowisk to usługi sklasyfikowane w PKWiU 55.23.11.00.00,
czyli świadczone przez obozowiska dla dzieci. W związku z tym
dotyczy ich 7-proc. stawka podatku na podstawie art. 41 ust. 2
ustawy o VAT w związku z poz. 140 załącznika nr 3 do tej ustawy
(odwołującego się do PKWiU 55.23.11.00.00). Stwierdził tak w
interpretacji z 15 czerwca 2005 r. Urząd Skarbowy w Olsztynie (US-
IV/II/443-35/05). Niektóre organy podatkowe twierdzą również, że w
przypadku świadczenia usług polegających na organizowaniu kolonii,
obozów młodzieżowych, zimowisk dla dzieci i młodzieży
sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 55.23.11-00.00 podatnik ma prawo
do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 7 proc.,
bez względu na to, jaką stawką opodatkowane są poszczególne towary i
usługi składające się na ich zorganizowanie (np. Drugi Urząd
Skarbowy w Rzeszowie w interpretacji z 19 lutego 2007 r., II US II
443/4/2007, oraz Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdyni w interpretacji z
10 czerwca 2005 r., XII-2/443-112/TZ-38/05/SL)" - czytamy
w "Rzeczpospolitej".
"Utożsamianie usług polegających na organizowaniu wypoczynku dla
dzieci i młodzieży w formie kolonii, obozów, zimowisk z usługami
sklasyfikowanymi jako PKWiU 55.23.11.00.00, czyli świadczonymi przez
obozowiska dla dzieci, jest kwestionowane zarówno przez organy
podatkowe (np. interpretacje Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna
z 24 czerwca 2005 r., III/443-28/05/IG, oraz Izby Skarbowej w
Warszawie z 3 lutego 2006 r., VO/006/14/110/05/EK), jak i w
orzecznictwie sądowym (np. w wyroku WSA w Warszawie z 16 marca 2007
r., III SA/Wa 211/07). I z powołanych interpretacji organów
podatkowych, i z orzecznictwa wynika, że opodatkowaniu 7-proc.
stawką VAT podlegają wyłącznie usługi świadczone przez obiekty
noclegowe turystyki i inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania" -
pisze "Rzeczpospolita".
W przypadku organizowania kolonii, obozów, zimowisk zastosowanie ma
art. 119 ustawy o VAT. Zatem usługa ta będzie objęta szczególną
procedurą opodatkowania marży i opodatkowana w całości stawką VAT 22
proc. Potwierdza to orzecznictwo, m.in. wspomniany wyrok WSA w
Warszawie z 16 marca 2007 r., a także interpretacje podatkowe, np.
Urzędu Skarbowego w Tarnobrzegu z 28 kwietnia 2006 r. (U.S.V-
443/4/06).
Biorąc po uwagę powyższe zwracam się z uprzejmą prośbą o zajęcie
stanowiska w przedmiotowej sprawie, tj. wskazanie nam właściwej
stawki podatku VAT przy szacowaniu wartości zamówienia publicznego
na zorganizowanie kolonii dla dzieci i młodzieży, oraz udzielenie
odpowiedzi na pytanie, jaką stawkę podatku VAT powinni uwzględnić w
ofertach wykonawcy ubiegający się o udzielenie zamówienia
publicznego (czy jest ona jednakowa dla wszystkich wykonawców bez
względu na ich formę organizacyjno-prawną oraz bez względu na to,
jaką stawką są opodatkowane poszczególne towary i usługi składające
się na zorganizowanie kolonii, czy może jest ona różna dla
poszczególnych wykonawców - jeżeli tak, to jaka to powinna być
stawka i od czego to zróżnicowanie jest uzależnione). Pytanie o tyle
istotne, ponieważ żądaliśmy, aby w formularzu ofertowym wykonawcy
przedstawili tylko cenę brutto. Problem pojawia się w momencie
przekazania ogłoszenia o udzieleniu zamówienia, czy w momencie
przekazania rocznego sprawozdania do UZP, gdyż trzeba tam podawać
kwoty netto. Zaznaczę tylko, iż zamawiający dopuścił możliwość
składania ofert częściowych. Mieliśmy kilu wykonawców, z których
każdy tak na dobrą sprawę może podlegać pod inną stawkę podatku vat
(a np. organizacje pożytku publicznego są w tym przypadku w ogóle
zwolnione z VAT-u)!
Przeglądaj wszystkie wypowiedzi z tego tematu
Strona 3 z 3 • Zostało wyszukane 110 wypowiedzi • 1, 2, 3