Widzisz odpowiedzi znalezione dla zapytania: Pieśń XXV Jana Kochanowskiego
Temat: Dzisiaj matura z języka polskiego
Reszta nie wyświetliła się
oto ona;
Świętokrzyskie
1. Życie to nie teatr. Rozważ tezę i zaprezentuj swój sąd odwołując się do
wybranych tekstów literackich.
2. "Łatwiej przeniknąć świat niż samego siebie" (Carl G. Jung). Przedstaw
portrety bohaterów, którzy w trudnych sytuacjach odkrywali mikrokosmos swojej
psychiki.
3. Dzieła sztuki wchodzą ze sobą w związki i zależności. Na wybranych
przykładach ukaż relacje między utworami literackimi lub literaturą i innymi
tekstami kultury (malarstwo, rzeźba, film itp.).
4. Zinterpretuj wiersz "Pan Cogito o cnocie" Zbigniewa Herberta w kontekście
innych utworów poetyckich dotyczących systemu ich wartości i postaw człowieka.
Warmińsko-mazurskie
1. "Kiedy zło tryumfuje dobro się utaja, gdy dobro się objawia zło czeka w
ukryciu" - Wisława Szymborska. Omów wybrane literackie obrazy walki dobra ze
złem, jednocześnie czyniąc odniesienia do
sytuacji człowieka we współczesnym świecie.
2. Patriotyzm - kosmopolityzm - obywatelstwo. Omów znaczenia, jakie nadawała
tym pojęciom literatura i oceń ich aktualność u progu XXI wieku.
3. Kobieta współczesna wobec swej prababki - rozważ wpływ kobiet na
kształtowanie różnych dziedzin życia w epokach dawnych i współcześnie. Posłuż
się przykładami, jakie daje literatura i życie codzienne.
4. Dokonaj analizy i interpretacji wiersza Tadeusza Różewicza "Kobieta w czerni
stąpa po różach".
Lubuskie, Wielkopolskie, Zachodniopomorskie
1. "Pisarz tylko zaczyna, dopiero czytelnik dzieło dopełnia, rozwija i
wzbogaca" - przekonuje Ryszard Kapuściński. Uczniowie, którzy wybrali ten temat
mieli za zadanie podjąć dialog z sądem pisarza, przywołując stosowne jego
utwory.
2. "Czym dla bohaterów literackich różnych epok jest pamięć o życiowych
doświadczeniach - darem, brzemieniem, przekleństwem...?"
Maturzyści, którzy wybrali ten temat, mieli za zadanie omówić to zagadnienie
wykorzystując znane im teksty literackie.
3. Literatura XIX wieku, jako strażniczka "narodowego pamiątek kościoła" (Adam
Mickiewicz). Rozważ problem, odwołując się do wybranych utworów.
4. Teksty do zinterpretowania przez maturzystów to:
a - "Pieśń XXV" Jana Kochanowskiego, zaczynająca się od słów: "Czego chcesz od
nas, Panie za Twe hojne dary?" oraz wiersz Kazimierza Wierzyńskiego "Modlitwa".
Abiturienci, którzy podjęli się interpretacji tych wierszy, mieli wyjaśnić,
czym jest wiara dla poety XVI i XX wieku.
b - "Dżuma" Alberta Camusa. Na kanwie jego powieści oraz innych utworów
literatury XIX i XX wieku snuć mieli rozważania: "Zło jako wyzwanie, wobec
którego człowiek powinien wyraźnie się opowiedzieć".
Przeglądaj wszystkie wypowiedzi z tego tematu
Temat: Czy dzisiaj zdał(a) byś maturę?...
Tematy cz. 2
WOJEWÓDZTWO PODLASKIE
1. "Szczęście człowieka na ziemi zaczyna się dlań wtedy, gdy zapominając o sobie zaczyna żyć dla innych" (Mikołaj Gogol). Rozważ słuszność myśli pisarza sięgając do kilku wybranych utworów i własnych myśli o istocie szczęścia.
2. Literackie wizerunki ludzi niepokornych. Skonfrontuj postawę trzech bohaterów zwracając uwagę na sposób ich kreacji i funkcje w świecie przedstawionych utworów.
3.Analiza tekstu Jana Pieszczachowicza "W kręgu literatury popularnej" i pisanie własnego tekstu na cztery podane tematy.
4. Analiza porównawcza wierszy Leopolda Staffa "Ars Poetica" i Tadeusza Różewicza "Dlaczego piszę" lub analiza i interpretacja wiersza Różewicza.
WOJEWÓDZTWO POMORSKIE
1. "Nie ma takiego wielkiego czynu, który by nie powstał z jakiegoś wielkiego marzenia" (Georges Duhamel). O których bohaterach literackich możesz powiedzieć, że mieli odwagę realizować swoje marzenia? Sądy uzasadnij.
2. Artysta i jego sztuka - bohaterowie literatury różnych epok.
3. Wykaż, że różni twórcy na przestrzeni wieków uczyli swych odbiorców tolerancji i współczucia dla drugiego człowieka.
4. Zanalizuj i zinterpretuj: - albo wiersz Wisławy Szymborskiej +W zatrzęsieniu+ - albo fragment prozy Brunona Schulza +Ptaki+. W interpretacji możesz zwrócić uwagę na motyw relacji między człowiekiem i naturą.
WOJEWÓDZTWO ŚLĄSKIE
1. "Świat jest jeno szkołą szukania: nie o to chodzi, kto dopadnie, ale kto przebieży piękniejszą drogą" (Michel de Montaigne). Zinterpretuj słowa francuskiego filozofa XVI wieku i przedstaw drogi życiowe wybranych bohaterów literackich. Rozważ, jakie wartości i ideały były dla nich drogowskazem.
2. Historia narzucała twórcom literatury powinności. Omów, jak je pojmowali i realizowali wybrani przez Ciebie pisarze w swoich dziełach.
3. Przedstaw i uzasadnij swój sąd na temat ekranizacji lektur szkolnych, konfrontując wybrane utwory literackie z ich filmową realizacją.
4. Zwracając uwagę na obraz stwarzania świata w ujęciu biblijnym i w poetyckiej wizji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, dokonaj analizy i interpretacji wiersza "Przypowieść".
WOJEWÓDZTWO ŚWIĘTOKRZYSKIE
1. Życie to nie teatr. Rozważ tezę i zaprezentuj swój sąd odwołując się do wybranych tekstów literackich.
2. "Łatwiej przeniknąć świat niż samego siebie" (Carl G. Jung). Przedstaw portrety bohaterów, którzy w trudnych sytuacjach odkrywali mikrokosmos swojej psychiki.
3. Dzieła sztuki wchodzą ze sobą w związki i zależności. Na wybranych przykładach ukaż relacje między utworami literackimi lub literaturą i innymi tekstami kultury (malarstwo, rzeźba, film itp.).
4. Zinterpretuj wiersz "Pan Cogito o cnocie" Zbigniewa Herberta w kontekście innych utworów poetyckich dotyczących systemu ich wartości i postaw człowieka.
WOJEWÓDZTWO WARMIŃSKO-MAZURSKIE
1. "Kiedy zło tryumfuje dobro się utaja, gdy dobro się objawia zło czeka w ukryciu" - Wisława Szymborska. Omów wybrane literackie obrazy walki dobra ze złem, jednocześnie czyniąc odniesienia do sytuacji człowieka we współczesnym świecie.
2. Patriotyzm - kosmopolityzm - obywatelstwo. Omów znaczenia, jakie nadawała tym pojęciom literatura i oceń ich aktualność u progu XXI wieku.
3. Kobieta współczesna wobec swej prababki - rozważ wpływ kobiet na kształtowanie różnych dziedzin życia w epokach dawnych i współcześnie. Posłuż się przykładami, jakie daje literatura i życie codzienne.
4. Dokonaj analizy i interpretacji wiersza Tadeusza Różewicza "Kobieta w czerni stąpa po różach".
WOJEWÓDZTWA LUBUSKIE, WIELKOPOLSKIE I ZACHODNIOPOMORSKIE
1. "Pisarz tylko zaczyna, dopiero czytelnik dzieło dopełnia, rozwija i wzbogaca" - przekonuje Ryszard Kapuściński. Uczniowie, którzy wybrali ten temat mieli za zadanie podjąć dialog z sądem pisarza, przywołując stosowne jego utwory.
2. "Czym dla bohaterów literackich różnych epok jest pamięć o życiowych doświadczeniach - darem, brzemieniem, przekleństwem...?" Maturzyści, którzy wybrali ten temat, mieli za zadanie omówić to zagadnienie wykorzystując znane im teksty literackie.
3. Natomiast temat trzeci to: "Literatura XIX wieku, jako strażniczka +narodowego pamiątek kościoła+ (Adam Mickiewicz). Rozważ problem, odwołując się do wybranych utworów".
4. Teksty do zinterpretowania przez maturzystów to:
a - "Pieśń XXV" Jana Kochanowskiego, zaczynająca się od słów: "Czego chcesz od nas, Panie za Twe hojne dary?" oraz wiersz Kazimierza Wierzyńskiego "Modlitwa". Abiturienci, którzy podjęli się interpretacji tych wierszy, mieli wyjaśnić, czym jest wiara dla poety XVI i XX wieku.
b - "Dżuma" Alberta Camusa. Na kanwie jego powieści oraz innych utworów literatury XIX i XX wieku snuć mieli rozważania: "Zło jako wyzwanie, wobec którego człowiek powinien wyraźnie się opowiedzieć". Przeglądaj wszystkie wypowiedzi z tego tematu